מה זה רכבים ירוקים?

רכב ירוק

בשנים האחרונות קשה מאוד לכל מי שחי על כדור הארץ לפספס את האופנה הגדולה של שנות האלפיים – איכות הסביבה. בשנים האחרונות הבינו בני האדם (או לפחות הם חושבים שהם מבינים..) כי התנהלותם התעשייתית ודרך חייהם המודרנית בעצם גורמות לכוכב שלנו נזק סביבתי כבד. האוויר מזוהם, הטמפרטורות עולות, החור באוזון גדל. בקיצור – המצב לא מזהיר…

אחד ממוקדי הזיהום הגדולים ביותר של בני האדם היא תעשיית הרכב. בעולם המערבי של ימינו, מחזיק כמעט כל אדם בוגר במכונית משלו שלא נדבר על כמה רכבים שמוחזקים בבית אחד מרכב פרטי ועד לרכב עבודה שיש עליו מדבקות לרכב ולכן לא נעים להסתובב איתו סתם ככה בכבישים. כלי הרכב נהיו זולים יחסית במדינות רבות, ועקב הנוחיות הרבה שהם מספקים לבעליהם – אין מנוס מלהחזיק רכב עבור מיליוני אנשים בכל העולם. כמעט מיותר להסביר כי מיליוני כלי הרכב פולטים יום ביומו חומרים מזהמים לאטמוספרה ומדללים את עתודות הנפט שנשארו לכדור שלנו.

השילוב בין הטרנד לבעיה

רק טבעי כי שני הגורמים עליהם דיברנו עד עתה – אופנת הדאגה לאיכות הסביבה ותעשיית הרכב אדירת המימדים, ישתלבו.

בשנים האחרונות ישנם מיזמים רבים של כלי רכב אשר פועלים באופן הידידותי יותר לסביבה.

דוגמה בולטת לפיתוח שכזה הוא כלי הרכב ההיברידיים. כלי רכב אלו נמכרים על ידי יצרניות רכב ענקיות (דוגמת טויוטה – אחת מחברות הרכב הגדולות בעולם), ומציעים לבעליהם יתרון כפול:

 1. ניצולת דלק נמוכה יחסית לרכבים רגילים.

 2. עזרה במאבק למען איכות הסביבה.

כלי רכב אלו מונעים חלקית על ידי דלק רגיל, וחלקית על ידי מנוע חשמלי. בזמן שכלי הרכב עומד (למשל ברמזור או בפקקים), הוא משתמש במנוע החשמל שלו. מנוע זה נטען באופן תמידי כאשר הרכב בפעולה ומונע על ידי מנוע הדלק הרגיל שלו. כך מתבזבז פחות דלק (בחלקים גדולים מהזמן מנוע הדלק אינו פועל כלל), ונפלטים הרבה פחות חומרים מזהמים לאטמוספרה מאשר בכלי רכב הפועלים כל הזמן על מנוע הדלק שלהם.

כמובן שעדיין לא בוצעה (או פורסמה בפומבי) בדיקה רצינית אשר מראה מה אורך החיים הממוצע של כלי רכב היברידי שכזה. (מן הסתם עדיין אין נתונים כאלו משום שכלי רכב אלו קיימים רק מספר שנים קטן יחסית).

במידה ובדיקה כזו תראה כי כלי רכב זה נשחק ומסיים את תפקידו על הכביש לאחר תקופה קצרה באופן יחסי, יתעורר צורך ממשי לבדוק שוב – האם כל הסיפור הזה כדאי בכלל?… 

דילוג לתוכן